Palaver draagt bij aan Studiemarathon Amsterdam
Van 17-19 januari werd, in aanloop naar het Malieveldprotest tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs, door studenten en docenten op ludieke wijze aangetoond hoe belangrijk goed academisch onderwijs is. Dit deden zij door 72 uur non-stop college te organiseren onder de naam Studiemarathon. Wat begon in Utrecht, verplaatste zich na 24 uur naar Groningen en weer 24 uur later naar Amsterdam.
Ik had de eer om ’s middags in de Oudemanhuispoort een college te verzorgen waarin ik pleitte voor ervaringsgericht onderwijs in communicatieve vaardigheden binnen het universitaire curriculum (zoals in het vak Adviesvaardigheden binnen de master A&O psychologie aan de UvA). De wereld buiten de universiteit vraagt om academisch opgeleide professionals die helder kunnen communiceren over hun vakgebied. Universiteiten lijken zich dit onvoldoende te realiseren.
Tijdens de Studiemarathon werd door het Studiemarathon Comité en adviesbureau CBE een ‘Navigatieplan‘ voor verbeteringen in het hoger onderwijs gepresenteerd. Interessant om te lezen hoe goed dit aansluit bij het standpunt dat ik verdedigde in mijn college enkele uren eerder:
Academisch beroepsonderwijs
Het in tweeën opgedeelde hoger onderwijsstelsel heeft zijn langste tijd gehad: studenten én bedrijven hebben behoefte aan meer academisch gevormde beroepsgerichte opleidingen. Met meer interactie met het bedrijfsleven, meer praktische vorming en ervaring. Een actieve rol van overheid en bedrijven in deze opleidingen zorgt voor een duurzaam aanpassingsvermogen: nieuwe opleidingen zullen sneller ontstaan terwijl ouderwetse beroepen snel genoeg van het toneel zullen verdwijnen.
Ik volg de ontwikkelingen op dit vlak vanzelfsprekend met grote belangstelling en ga mij de komende maanden inspannen om binnen meer academische opleidingen communicatieve vaardigheden op te nemen in het onderwijsprogramma.